2022 április 12.
Melyek az egyes színek legjobb lapjai?
Ezt nehéz lenne pontosan megállapítani, hiszen ez mindig függ az aktuális lapkészlettől, metától és a versenyszabályoktól. Ugyanúgy nehéz eldönteni, hogy jobb lap-e egy speciális, csak egy pakliba használható kártya, vagy egy univerzális, de nem annyira kiemelkedő papiros.
A toplistám ugyan próbál választ adni arra, hogy melyek a legjobb, legerősebb lapok, ebből a színből, de a sorrendet nem kell annyira komolyan venni. Ami érdekes, hogy az első pár és utolsó pár lap között hatalmas lehet az erőkülönbség.
Következzen Dornodon a sötét mágia és a tűz istene. Annyit előzetesként elárulok, hogy se sötét varázslatokban, se tüzes dolgokban nem nagyon jeleskedik a szín.
Íme a TOP 10 Dornodon lap:
1. Kisebb Zan
Ez a lap ritka nagy karriert futott be. A megjelenésétől kezdve egészen a mai moderni HKK-ig, vagyis majd 25 évig a versenyjáték állandó vendége volt. És a legszebb az egészben, hogy végig egy korrekt lap volt ( tudtommal ). De mégis mi a titka? Aránylag könnyen és olcsón kijátszható, kétféle megoldás is létezik az idézési költségének kifizetésére. Ha szk-ért rakjuk ki, akkor még a drágításokat sem kell kifzetni. Ez mind szép és jó, de mire lehet használni egy Kisebb Zant?
Önmagában terméeszetesen semmire 🙂 Leginkább kombópaklikba fér bele, valamilyen kulcslapot lehet vele másolni – ezzel jelentősen gyorsítva a győzelmet. Lehet
,
,
és még sok egyebet másolni, de az se rossz ha egy nagy repülő lényt rak le az ember. Ha olyan a helyzet, az ellenfél lapjai közül is tud másolni valamit.
Ez nem egy univerzális, mindenhova befér kártya – de nagy potenciál van benne és jelentősen erősíti a kombópaklikat.
2. A Gépezet
Az biztos, hogy Dornodonnak nem kell a szomszédba mennie egy kis kombózgatásért. És ennek egy igazán ékes példája a Gépezet, mely különféle kombósabb / áldozós paklik kulcslapja lehet. Akár egy körös nyerést ( OTK ) is össze lehet vele hozni, mindössze egy
és 20 feláldozható lapra van szükség… vagy egy Kisebb Zanra és 10 áldozható lapra… vagy egy Kisebb Zanra, 5 áldozható lapra és egy
( vagyis 5 szk-ra ). Persze ezek a számok jelentősen javulnak, ha menet közben is sikerül lecsipegetni az ellenfélről a húst.
De nem muszás teljesen a Gépezetere kihegyezni egy paklit, elég lehet ha csak amolyan extraként szerepel ez benne. Laphelyet kb. csak egy Föld síkja fog foglalni, Kisebb Zan általában jól használható azokban a paklikban, ahol Gépezetezik az ember, szóval nem nagy áldozat. Hatalom szövetsége meg akár elhagyható is lehet.
Azon túl, hogy ott az OTK lehetősége – akár csak úgy mellékesen – mire jó még ez a lap? A legjobb olcsó és / vagy kijátszáskori képességű lapokkal használni. Ezek közül a legjobb egyértelműen az
( és
) visszavétele. Nagyon olcsó erőforrás + sebzés lesz belőle és rezzenéstelen arrcal áldozza fel az ember őket, ha olyan a helyzet. Igazándiból az Összefogás beférne a Top10 listába, de nem annyira izgalmas kártya a Gép nélkül.
3. Helvir
A játék egyik legjobb lényneszedése. Gyakorlatilag nem lehet megakadályozni ( tudom, tudom, meg lehet – de ki játszik
? ) és majdhogynem bármit leszed. Egyetlen aprócska porszem a gépezetben, hogy nem mi döntjük el, hogy mit szed le. Bizonyos paklik ellen ez kb. sose lesz probléma, hiszen csak és kizárólag nagy és zavaró lényekkel manőverezik. De ez a ritkább eset. A kontrollok előszerettel használnak
vagy hasonlókat, hordákról nem is beszélve. Ha nem csak a Helvir az egyetlen leszedés, amivel játszunk, akkor talán ki lehet piszkálni a fő célpont mellől a zavaró kis huncutságokat.
Lényként nyilván nem nagy szám, de ha úgy adódik ( és van, hogy úgy adódik ), hogy játszunk mellette Kisebb Zannal vagy Gépezettel, akkor még egyszer-kétszer el tudjuk sütni.
4. A gyenge pusztulása
El kell ismernem, hogy ezt az előkelő helyet leginkább amegkopott időknek köszönheti, amikor még tényleg mindenféle nagy lapot vett le kettőért. A mostani környezetben ez már igen ritka szitu lesz.
Ettől függetlenül az se rossz biznisz, ha kettőért pusztán egy ingyen lerakott
vagy
vesz le – hisz valamit kezdeni kell velük. De benne van a pakliban, hogy tényleg valami nagy költségű kártyát pusztít le vele az ember. És ez bőven kárpótol az ilyenekért.
Ami miatt szerintem kifele áll a rúdja a metából, az a
. A két lapot egyszerűen nem játszhatjuk együtt – holott a lyuk bizonyos ( erős ) paklik ellen létszükséglet.
5. Északi tűzsárkány
Mi lehetne annál feelingesebb, mint hogy egy hatalmas sárkánnyal égeted porrá az ellenfél arcát?
Feeling ide, feeling oda, tűzsárkány uraság igencsak megkéri az árát annak, hogy megjelenhessen az asztalon. Ha csak arra lehetne számítani, hogy kézből kijátsza az ember, akkor nem sok keresnivalója lenne a top10-es listámon. Mivel létezik egy-két trükk amivel elő lehet rántani jóval olcsóbban is – itt a helye.
potom 4vp-ért és egy lényért kirakhatjuk – még tűzvarázslatot se kell neki dobni. Csak kell hozzá egy lény, amit
és Kisebb Zannal fogunk megoldani ( valahogy ez a zan mindenhol megjelenik… ). Lehet még feltámasztással vagy
is próbálkozni – de itt már teljesíteni kell a kihozási költséget és valahogy meg kell oldani, hogy a gyűjtőbe kerüljön egy sárkány. És ez azért nem annyira egyszerű – pl. van hogy nem is húznuk olyat. Pakliból lehet
eldobni (
és
a Titkos rituálé mellé nem túl jó ), kézből meg
és
lehet dobni. Ez utóbbi nem egy nagy papír, de mégiscsak tűzvarázslat.
6. Visszalépés
Elképesztően olcsón, potom 3vp-ért lehet vele 5 lapot húzni. Hátránya általában marginális, lényegtlen a lap mutogatás, Eleniossal meg nyilván ritkán fogunk mellé játszani. A varázspont vesztés és lapdobás már komolyabb probléma lehet – de azokba a paklikba, ahova érdemes berakni, ott azért ki szokott fogyni a kéz és a mana se szokott halmokban pihenni. Az meg hogy 1-2 haszontalan lapot, vagy ránkpenészedett manát bebukunk nem egy nagy ár azért, hogy öt friss lapot tudhatunk magunkévá.
Semmiképpen sem egy univerzális, bárhova bevágom kártya, határozottan kombósabb paklikba ajánlatos használni.
Érdekességképp megemlíteném, hogy megjelenése utáni tíz évben is többször előfordult versenyasztalokon.
7. Varkaudar fétis
Szuper speciális, csak varkaudar pakliba jó lap, de oda olyan szinten kötelező, hogy e nélkül nem is érdemes róla beszélni. Mondjuk ez igaz lehet még a
és
is, de talán a fétis az ami leginkább életképessé teszi az egész társaságot.
Miért annyira jó ez a lap?
Mert két, rendkívül nagy problémáját is megoldja a varkaudaroknak. Az egyik gond, hogy drágák, és ahhoz képest nem is nagyon csinálnak semmit. Vagy legalábbis semmi ütőset. Az erejük inkább abban rejlik, hogy sokan összedolgoznak és végül kivégzik az ellenfelet. Mivel drágák ( és relatív kicsik ), igen költséghatékony őket leszedegetni az asztalról. Ezen a második problémán is segít a fétis, hisz jelentősen megnöveli a kiirtásuk költségét. Egyből nem lesz olyan könnyű és vidám leszedegetni a varkaudarokat.
Az igazán nagy gondot, a tömegirtásokat mondjuk nem kezeli, de arra ott van a
.
8. Duplikátum
Rég lehetett olvasni valamilyen Dornodon kombólapról, nemigaz?
Hogy ezt a hiányt gyorsan pótoljuk, ismerkedj meg a Duplikátummal. Nevetséges olcsón másol le bármilyen tárgyat – a Kisebb zannal ellentétben permanenesen. Általában a tárgy paklik színválasztásánál nem muzsikált olyan jól Dornodon, szinte csak a Duplikátum miatt játszották.
Szerintem túl olcsó ahhoz, hogy ne használja az ember a borzalmasan drága tárgyai mellé. Ezért ha tárgydeckben gondolkozol, duplikálnod kell.
9. Dornodon szentélye
A piros kombólapok sorát az igazán nagy kaliberű piros kombólappal zárom – a Dornodon szentélyével. Kissé költséges ugyan, de igazán egyedülálló képességei vannak. Az olcsóbbítása páratlan, hiszen leviszi a költséget 1 alá is. Ég és föld különbség van az ingyenes és az 1-es költség között. Pl. egy Visszalépés után is rengeteget számít. ( Sajnos áldozós költséget nem csökkent – de az nem akkora gond ).
A másik, nagyon egyedi képessége a kijátszási feltétel megszüntetése. Ezzel játszhatóvá / játszhatóbbá tesz egy csomó, egyébként nem olyan jó lapot. Pl. rendkívül kellemes ingyen
lerakni, de
is kipróbálható mellé.
Bár egy meglehetősen speciális lap, érdekes és mozgalmas paklit lehet rá felhúzni.
10. Sötét mágia
Nem tudom pontosan miért érzem annyira jónak ezt a lapot, hiszen soha egy deckbe se lehetett jól belepréselni. A játék tempója talán nem is annyira igényli az ilysmi kártáykat – hisz ennyi erővel a
is játszani kéne. De azzal se nagyon játszik senki.
Pedig annyira drágák a lapok, az ember néha három lapot is odaadna egyetlen manácskáért – ez meg egyből ad hármat is.
Akárhogy is, a játék nem nagyon bővelkedik manatermelésekben és ez egy abszolút korrekt lap erre a célra. Én érzek benne potenciált, de jó lenne látni, hogy hol is lesz olyan nagyon jó. Lehet jobb lett volna
-ot vagy
-ot berakni tizedik lapnak 🙂
retroHKK Facebook csoport
Nem vagy egyedül, aki szívesen nézegeti a 25 éves, ősöreg HKK lapokat. Csatlakozz a retroHKK Facebook csoportjához, ahol más lelkes HKKsokkal lehetsz egy helyen. És még exluzív tartalmak is várnak rád.