TOP 10 Raia lap

Raia a fény és szeretet istene a kezdetek óta kimozdíthatatlan a játékból – egyszerűen túl sok jó lapja van és azok is igen erősek. De melyek a legjobbak? Ez hamarosan kiderül!

1. Manacsapda

Egy univerzális és rendkívül fair ellenvarázslat, ami mindössze 15 évig volt állandó és visszatérő szereplője a HKK versenyasztalainak. A retro időszakban annyira kevés a counter, hogy gyakorlatilag az összes counter top lapnak számít. Bár a Manacsapdán csak rendkívül ritkán nyerünk erőforrást ( hisz ugyanannyit költünk rá, mint az ellenfél ) valahogy mégis sokkal gyakrabban kínálkozik rá jó alkalom, mint a többire counterre.

De hogy miért ennyire jó? Az első időkben a legnagyobb előnye az volt, hogy egyáltalán létezett – gyakran sokkal rosszabb volt, mint egy Ellenvarázslat ( hisz bőven voltak 6-7vp-s varázslatok is ). Ahogy Aranyforrás idejére egyre lejjebb ment a zavaró varázslatok költsége, egyre erősebbé vállt.

Az igazi fordulat a Manacsapda karrierjében akkor következett be, amikor egyre nagyobb teret hódítottak az igazán olcsó counterek ( kezdve A hatalom szavával ) és a tömérdek 0vp-s de speciális counter miatt sokáig jelen maradhatott a játékban: hiszen ha kell BÁRMIT el lehet vele kapni – de ez a retro szemszögből tök lényegtelen. Itt még nem állt át a fő szerepköre a counter elleni counterré – csak szimplán bármit képes kedvező áron megakadályozni.

Külön előnye, hogy a fehérben eleve sok, erős és univerzális kártya van, sok egyéb lapot is kínál – szemben a sárgával, amit gyakran csak a counterei miatt rakok be egy pakliba.

2. Griffőnix

A retro HKK talán legnagyobb meglepetése számomra, hogy a Griffőnix a legjobb kontroll lény az időszakban. Ráadásul messze a legjobb. A Molgan utáni időkben már egészen vállalhatatlannak érződött, meg amúgy is jöttek a lovagok, meg a Lord Fezmin, meg az Arkangyal. És különben is: ki akarna 9-ért kettőt ütni egy védelem nélküli lénnyel?

Tény, hogy bitang drága lap, de tud valamit, amit egy másik kontroll lény sem: gyorsan lehet vele nyerni. Ha olyan a helyzet, négy kör alatt megöli az ellenfelet akár max ép-ről is – egy Hősnek ez tizenegy kör alatt jönne össze. Ez azért nagyon fontos, mert gyakran csak ideig-óráig sikerül egy kontrollal az ellenfél fölé kerekedni és elveszíthetjük a tempót és az irányítást. Ráadásul végtelen counter sem áll rendelkezésre és előbb-utóbb csak rákerül egy Járvány a nagylényünkre.

Ez a sebesség még fontosabb lehet egy kiélezett meccsen, ahol nem max. ép-ben ücsörög az ellenfél és mindenki már csak a pakli tetején lévő kártyában reménykedhet.

Amellett, hogy ez a legjobb nagy lény, nem ez az egyetlen amivel játszanék egy kontrollba és nem feltétlen tennék be hármat belőle.

3. Gömbvillám

Ha nem is akkora meglepetés számomra, mint a Griffőnix – azért a Gömbvillám is igen pozitív csalódás volt számomra.

Mivel a használható lények jelentős hányada pont áldozatul esik neki ( Pl. Lidércúr, Hős, Lord Fezmin, Arkangyal ( és pont miattuk a Tűzcsapás se olyan rossz ám )), elég univerzális lap, hiszen leszedés és nyerés is egyben. És ez utóbbi lehetőség rendkívül fontos, hiszen értelmes gyógyulás rendkívül kevés van ebben az időben.

Arra mindenképp figyelni kell, hogy mikor játssza ki az ember, hiszen visszalőheti az ellenfél – de a győzelmi opció miatt is érdemes lehet tartogatni.

4. A középszer pusztulása

Az egyik legrettegettebb tömegpusztítás a játékban; ez az a lap, ami miatt annyira nagyon nem is érdemes erőltetni a terülős paklikat. Potom pénzért akár a teljes asztalt leégeti, akár különösebben nagy előkészítésre sincs ehhez szükség.

Hogy megfelelően működjön, nem árt az egész paklit úgy összeállítani, hogy kb. minden létező lapot leránthasson. Ehhez túl nagy mágiára nincs szükség: csak pár nullás lapra és pár nagyon drága lapra. Talán nem árulok el nagy titkot, de ez a kártya leginkább kontrollokba fog jól működni, ezért a nullás lap ritkán lesz Ködmangó és még ritkábban lesz Szerencsejáték – viszont a Fekete lyuk, jó szolgálatot tehet akár alapból is egy kontrollban.

Drága lapon sem kell annyira feszülni: akad rengeteg nagylény, ami közül lehet válogatni. Az egyik top választás a Trikornis herceg lehet, hiszen a kontroll lényeknél is drágább és vissza tud adni egy kis vp-t is szükség esetén – ha esetleg egyébként nem annyira férne bele a játék pillanatnyi állásába, hogy levágjunk egy nagy szörnyet. Akár a negyedik körben is lehet a herceggel Középszerezni, ha minden kötél szakad. Még két jó érv a herceg mellett, hogy az is fehér és a Fekete lyukkal pedig megvédhetjük a Molgantól is.

5. Halhatatlanok pusztulása

Ez a lap számomra érthetetlen módon egyáltalán nem futott be nagy karriert, pedig elég egyedi és erős dolgot csinál, ráadásul igen jól lehet építeni rá. Önmagában mondjuk nem akkora szupersztár, de az adott esetben akár obszcén módon erős Negatív robbanást lehet vele felépíteni.

A kártya több fontos szempont miatt is figyelemre méltó: emlékeim szerint ez az első sebző bűbáj, ami csak és kizárólag az ellenfelet sebzi. Talán az első nem-lény lap, ami max ép-t csökkent. Az eddigi max. ép csökkentő lapok egyébként szóra sem érdemesek ebből a szempontból.

Első pillantásra lassúcska és drágácska, hisz mindössze kettőket sebezget 5vp-ért – egy élet is kevés mire lesebzi az ellenfelet. Ez igaz is lenne, de a korábban említett Negatív robbanás rendkívüli módon felgyorsítja az eseményeket.

A lap és a pakli legnagyobb hátránya, hogy túlságosan erősen épít a Halhatatlanok pusztulására, semmit, de semmit se tudunk csinálni nélküle. És bizony van, hogy nem húzzuk fel, vagy nem tudjuk az asztalon tartani egy pillanatra sem.

6. Ommó

Kétségkívül meglepő lehet ilyen előkelő helyen látni a listában egy alig ismert, alig játszott lapot. Pedig ez a kártya egy undorító féreg: ideális esetben körönként két vp-t letapos az ellenfélről – ha pedig véletlenül leszedné, az is gyakran igen költséges és fájdalmas lesz számára.

Ha ekkora spoiler, akkor miért nem szerepel mindenütt, vagy legalább néhány pakliban? A kérdés jogos: van egy komoly “hátránya”: csak megfelelő paklikban működik, és ezek a paklik nem feltétlen túl erősek – legalábbis hagyományoson nem azok. Jól működik terülősebb, asztal fókuszó koncepciókban, melyek nem annyira azért agresszívak és Ködmangóval sem játszanak ( egyik sem hatékony párosítás az Ommóval ). Ráadásul minket is arra kényszerít, hogy költsük a VP-t, ezért nem lehet mellette tartalékolni pl. counterekre.

Mind pakliépítés, mind játék során nagyon oda kell figyelni, hogy maximálisan ki tudjad használni.

7. A gonosz árulása

Bizonyos partikban ez a világ legerősebb lapja. Annyira, hogy ennek nem kéne léteznie. Ha mindössze annyit tud, hogy egy darab Lidércurat megold, akkor mindössze egy jóval nagyobb Helvir volt – ami már egyáltalán nem kis dolog, hisz a Helvir egy top kártya. Amint egy Lidércúrnyinál nagyobb takarítás végez, onnantól kezdve már túl erős kártya és teljesen játékölő lesz.

Az még hagyján, hogy egy mentort teljesen bealáz, de az legalább egy felső kategóriás pakli. Ami sokkal magyobb baj, hogy egy gyengébb pakli, gyengébb lényeit is megalázza, teljesen értelmetlenné teszi a gonosz lényeket.

Egy dolog miatt nem tettem feljebb a listában: a legtöbb pakli és szín ellen nem jó semmire és igazából ez a lap önmagát korlátozza: hisz miatta nem lehet ( bocs: nem érdemes ) játszani gonosz lényekkel, vagyis önmagát teszi értelmetlenné a lap. De nem csak ez a lap nem lesz kijátszva, nem lesz kijátszva még néhány száz Leah és Chara-din lény sem.

Ha rajtam múlna, betiltanám.

8. Hős

Kicsi, olcsó kontroll lény, ami nagyon-nagyon megnehezíti – ha nem ellehetetleníti – a lényes paklik helyzetét. Hihetetlen módon belassítja az ellenfél játékát, hiszen mindenképpen meg kell oldania, mert nem lehet mellette beütni az őrposzton. Mágikus védelme miatt speciális kezelésben kell részesíteni, nem veri össze akármelyik jött-ment Holtak szelleme vagy Lidércúr.

Bizonyos helyzetekben mondjuk nem jobb mint egy Törpe, csak kicsit több rajta a szöveg.

9. Arkangyal

A lényes, hordás időszak leáldozásában szintén van egy kis szerepe az Arkangyalnak: még egy nagylény ami szinte áthatolhatatlan falat képez a lényes pakliknak. Bár jelentősen drágább, mint a Hős, nagyobbat üt és repül. Ez sokkal hatékonyabbá teszi rengeteg helyzetben és kontrollok ellen is hatásosabb. Hisz tudunk vele nyolcért hártmat sezebzni, vagy megnevelhet egy Troglodita törzsfőnököt. És még Kisebb Zannal is sokkal jobb.

A két szk-s beltartalma kicsit hátrányos: Energiaital miatt eleve bátran használnak mindenféle tárgyat, s így még könnyebb lesz Energiakoncentrációt, Kisebb Zant kijátszani az ellenfélnek.

10. Vikócmajom

Ez a kedves, ártatlannak és elsőre gyengének tűnő majmocska teljesen kimaradt a 2000-es évek játékából. Az akkori idők játékosai hozzá se nyúltak, bottal se piszkálták meg, pedig egy igazi kincset érő képessége van: huzat egy lapot. Mérete okénak mondható ennyi pénzért és ahhoz már elég nagy, hogy előbb-utóbb meg is kelljen oldani az ellenfélnek.

Nyilván nem ez fogja a pakli offenzív részlegének a gerincét adni, ez csak amolyan kis ízelítő. De harci feladatokon kívül fel lehet áldozni szk-ért vagy csak úgy egy Kisebb Zannak – és ezt simán meg lehet tenni, hisz a feladatát már elvégezte.

+1 Nagyobb idézés

Érdemes megemlékezni és elmerengeni a retroHKK első és eddig egyetlen tiltott – bocsánat: megváltoztatott lapján. Egy jószerivel ismeretlen és sose játszott kártya, ami kellemes kombót alkot Helvirrel, Troglodita törzsfőnökkel és a horgonyos lapokkal. Ez Hőssel és Arkangyallal még okés lenne, de Mahomi gólemmel már kevésbé volt az. Ez egy gyors emelkedés és bukás volt.

Hozzászólások

Nincsenek hozzászólások.

Szólj hozzá!

retroHKK Facebook csoport

Nem vagy egyedül, aki szívesen nézegeti a 25 éves, ősöreg HKK lapokat. Csatlakozz a retroHKK Facebook csoportjához, ahol más lelkes HKKsokkal lehetsz egy helyen. És még exluzív tartalmak is várnak rád.