Kiegészítő pakli – minden amit a sideról, sideolásról tudni kell

A sikeres versenyjáték egyik kulcspontja lehet a jól összeállított side.

Mégis szinte egyáltalán nem esik szó a kiegészítő paklikról és a sideolás fontosságáról. Sőt, a pakliismertetők során általában lemarad a side.

Pedig a meccsek kétharmadát sideolás után fogod játszani és lehetőséged nyílik a paklid gyengeségeit csökkenteni, vagy az adott meccsben értéktelen lapjaidat hatékony ellenlapokra cserélni.

Ebben a cikkben a versenyjáték eme, méltatlanul elhanyagolt részletét fogjuk alaposabban megnézni.

Mi az a side?

Versenyeken lehet a sima pakli mellett sideot, vagyis kiegészítő paklit is használni. A második és harmadik meccsed előtt lehetőséged van bárhány lapot cserélni az alap és kiegészítő pakli között.

A retro játékban a side 20 lapos ( de a modern HKK szabályai szerint már 30 lapos ), de bármennyi színt lehet belerakni. Vagyis lehetőséget nyújt arra, hogy színt cserélj az első meccs után. Viszont csere után is szabályos kell hogy kell maradjon a pakli.

A cserepaklit meg kell mutatni az első meccs után, de azt nem kell megmutatni, hogy miket cserélsz.

Bővebb ismertető a HKK kódexben érhető el: http://kodex.hkk.hu/onl/#143

Miért érdemes kiegészítő paklit használni?

A kiegészítő pakli segítségével kicserélheted az adott meccsben használhatatlan / gyenge lapjaidat az adott meccsben hasznosabb lapokra. Egy ügyesen összállított kiegészítővel az esélytelen meccset is megfordíthatod.

Ez jelentősen csökkenti az adott meta esetleges kő-papír-olló jellegét és segít abban, hogy ne legyenek “legyőzhetetlen” paklik. Vagyis nagyban hozzájárul ahhoz, hogy egy kiegyensúlyozottabb versenykörnyezet alakulhasson ki.

Mit érdemes a sideba rakni?

A kiegészítőbe alapvetően kétféle szerepű lapot érdemes belerakni:

  • Ellenlapok: Nagyon hatékony lapok bizonyos paklik, vagy paklitípusok ellen
  • Védelmi lapok: A pakli gyenge pontjai megerősítése

Kevésbé jellemző és nem minden esetben megoldható, de van egy harmadik lehetőség is:

  • Fenyegetések: A paklinkba jól illeszkedő, az alap tervet támogató, további nyerő lap

Ahhoz, hogy igazán jól meg tudd választani, hogy az egyes szerepekbe melyik és mennyi lapot érdemes használni, nagyon kell ismerni az aktuális metát. Ha a meta nem annyira kiforrott, vagy nem ismered, akkor érdemes valamennyire tipizálni az ellenfelek pakliját ( pl. aggro, kontroll, kombó ).

Szóba kerülhet akár stratégia váltás is – vagyis hogy a paklid alapkoncepcióját alakítod át. Véleményem szerint erre túlságosan szűkös keretet ad a 20 lapos méret. De extrém esetben be lehet szuszakolni.

Ellenlapok

Talán a leggyakrabban előforduló szerepe a kiegészítő lapoknak. A leganyobb kérdés amit fel kell tennünk magunknak: mi ellen kellenek ellenlapok?

Ha ismered az aktuális metát, ismered milyen paklik fordulnak elő és tudod hogy az egyes paklitípusok ellen milyen játszmaarányt tudsz elérni – akkor jó alapokra helyezva tudod felépíteni a kiegészítődet.

Amennyiben nem ismered pontosan mi ellen készül, az alábbi fő paklitípusokra érdemes készülni:

Aggro paklik ( hordák )

Kezdők és profik körében is népszerű koncepció: jönnek a lények – kicsik és nagyok – és ütnek. Az ilyen paklik célja, hogy minél hamarabb, minél több lénnyel árasszák el az asztalt, melyek aztán lecsipegetik az ÉP-det. A meccset valamilyen nagy lénnyel vagy direktsebzéssel fejezik be ( ha létezik ilyen az adott metában ).

Garantáltan nehéz perceket okoz a legtöbb, főleg kiforratlan paklinak, hogy az arcukba talpalnak a játék legerősebb lényei.

Mit lehet hordák ellen tenni?

Lehet olcsó lényleszedéseket, tömegirtásokat, gyógyulásokat vagy egyéb akadálylapokat berakni a sideba. Ha ezekkel sikerül kihúzni a pakli méregfogát, akkor könnyen nyert ügyünk lesz, ugyanis a gyors győzelemre törekvő koncepciók hamar kimerülnek.

Ilyen lapok lehetnek: Az erős gyengéje , Troglodita törzsfőnök , Sheran védősárkánya , Fegyverszünet .

Ezek a lapok egyébként általában pont jók lesznek a kevésbé agresszív, kombósabb, terülősebb lénypaklik ellen is.

Kontroll paklik

Általában lassú, erőforráselőnyre törekedő paklik, melyek megfojtják az ellenfél győzelmi törekvéseit és apránként felépítenek egy olyan előnyt, ahonnan nincs visszaút.

Jellemzően sok counter, leszedés, erőforráspusztítás van benne – és néhány nagylény amivel végül nyernek.

Volt olyan idő ( ’97-98 ) amikor csak “good stuff”-nak hívták ezt a paklit – vagyis belehányták a játék legjobb lapjait és kész.

Mit lehet kontroll ellen tenni?

Kifejezetten kontroll elleni lapok nem léteznek, hisz elég nehezen megfogható koncepcióról van szó. Attól függ, hogy mi a játékkörnyezet és mely szegmense a legerősebb a kontrollnak, melyik rész támadható leginkább ellenlappal.

Meg lehet célozni ellenlapokkal például a countereit mondjuk Földanya amulettjével vagy Destabilizátorral . De fókuszálhatunk mi is az erőforrásversenyre és dobatásokkal próbáljuk visszanyesni az előnyét.

Kombó paklik

Ide sorolom a különféle kombósabb, pörgősebb terülősebb, “alternatív” paklit. Tárgyak, épületek, bűbájok és egyéb trükkös dolgok. Van amelyik néhány kulcslap felhúzását és kijátszását célozza meg, más paklik lapjai meg körbe kombóznak egymással.

Az előbbiek jellemzően azonnali, egy körös győzelemre játszanak, az utóbbiak pedig a folyamatos építkezésre, terülésre gyúrnak. Talán nincs is kifejezett kulcslapjuk – de biztos van néhány erősebb, fontosabb lapjuk – ha mást nem a paklink ellen.

Mit lehet tenni a kombó paklik ellen?

Mivel lényegében kombó paklik alá soroltam az “összes többi” paklit, nehéz lenne könnyen használható receptet adni.

A lény alapú kombó paklik ellen szinte minden esetben hasznosak lesznek a lényes paklik elleni leszedések. Érdekesebb kérdés, hogy különféle egyéb koncepciók ellen mit lehet tenni.

A terülős, sok lapot az asztalra pakoló deckeket biztosan zavarja a különféle lapleszedések ( Időrabló érintése , Őrült varázsló ), de akár kissé specializáltabb leszedések is biztosan megakaszthatják – úgy mint bűbáj, tárgy vagy épületleszedések. Ugyanígy bekerülhetnek a gyűjtőre támaszkodó paklik ellen is semmizések – pl. Fekete lyuk .

Ha választani lehet, inkább univerzális lapot tegyél be – még ha esetleg gyengébb is egy kicsit. A speciálisabb leszedések közül csak a legerősebb jöhet szóba ( pl. Gigaököl ).

A kombóelemeket összegyűjtögető, majd egy körben nyerő paklikat nagy általánosságban dobatásokkal lehet támadni. Különös tekintettel olyan dobatásokra, ahol mi választhatjuk meg az eldobott lapokat: ( A butaság terjedése , Dimenziók háborőja ).

Ne készülj túl speciális paklik ellen

Az előzetes tesztelésen megvert párszor a haverod quwarg paklija? Ez még nem ok arra, hogy Quwarg mérget és Quwarg taposó tappancsot rakj a kiegészítőbe. Ezek túl speciális lapok, csak egy pakli ellen jók – és semmi garancia nincs arra, hogy az a haverod valóban quwarg dekkel indul majd. Vagy hogy összekerültök. És persze arra sincs túl nagy esély, hogy valaki más is azzal indul.

Sokkal inkább érdemes olyan lapokat választani, melyek jók a quwargok ellen IS – vagyis egy pakli típus ellen próbálsz megfelelő lapot találni.

Ezt az elvet persze teljesen felülírja, ha ismered a metát és pontosan tudod, hogy melyek a népszerű deckek. Ilyenkor lézer pontossággal tudod kiválasztani azokat a lapokat, melyek nagyon erősek az adott összeállítás ellen.

Ha nem ismerném a metát egyáltalán, akkor a fenti irányelvek alapján alapvetően nem javasolnám pl.  A gonosz árulása használatát. De mivel tudom, hogy a Notermanthi horda és az Ördögi mentor pakli is erős és népszerű koncepciók, ezért minden további nélkül érdemes betenni ellenük.

A meta ismerete ugyanúgy megvédhet fölösleges ellenlapok használatától. Ha tudod, hogy nem létezik a metában erős bűbájpakli – vagy legalábbis ellened esélytelen –  akkor vétek Egyszerűsítésre pazarolni az értékes laphelyeket. ( És pont emiatt lehet ilyenkor sikereket egy bűbájpaklival – hisz mindenki szerint esélytelen 🙂 )

Védelmi lapok

Akár csak side után, de mindenképpen szükséged lehet néhány erős védő lapra, amely arra lesz jó, hogy az ellenfél ellenlapjait megoldjad, vagy gyengítsed.

Vékony a határ a védelmi és ellenlapok közt – nem is feltétlen szükséges ezt így meghúzni, de abban segíthet, hogy szélesebb körben tudj gondolkodni a számba vehető lapokról.

Az ilyen lapokból jóval kevésbé széles a paletta, de mindenképpen érdemes idesorolni a különféle countereket ( Ellenvarázslat , Agybénítás ), varázslat dágításokat ( Aurafaló ), vagy egyéb akadályozó lapokat ( Pozitív sík ).

De akár különféle gyógyításokat is ide lehet sorolni.

További fenyegetések

Érdekes irány lehet, ha nem az ellenfél játéktervét próbálod meg megakadályozni, vagy megvédeni a saját lapjaidat – hanem csak még több nyerő lapot teszel be. Igazán érdekes fordulatot vehet a meccs, ha új típusú fenyegetést raksz be a pakliba.

Például ilyen lehetőség egy drágítós Notermanthi horda esetében, ha a sideba Kísérteties bajnokot teszel kontroll ellen. Ezzel elég nehéz döntésre kényszeríted a kontrollokat, hiszen immáron már nem annyira szedheti ki az összes counterét, mert lesz egy lapod, ami potenciálisan akár 20-at is tud sebezni és csak azonnalival lehet megoldani. De ha nem szedi ki a countereket, akkor fennáll a veszélye, hogy nem tudja kellőképpen adályozni a hordázást, mert Agybénításokat szorongat a kezében. Az előny mindenképpen nálad lesz, hiszen ő nem tudja, hogy berakod-e sideból vagy sem.

Ugyanilyen megfontolásból számos pakli esetében jól működhet, ha Tanítvány lázadását , Mester büntetését vagy csak simán nagy lényeket teszel be.

Arra persze érdemes figyelni, hogy az eredeti játéktervedet ne változtassa meg annyira, hogy értelmetlenné válljon a decket.

Tervezd meg előre a sideolást

Ha már nagyjából összeállt a sideod, akkor szánj időt arra is, hogy megtervezed, hogy egyes paklik ellen PONTOSAN mit szedsz ki és mit raksz be. Elég meglepő lesz amikor rájössz arra, hogy az összeállításod mellett pl. kénytelen lennél még 5 countert benn hagyni a drágítós horda ellen, vagy sokkal több lényirtás van a sideban, mint amennyit egyáltalán be bírnál rakni.

Persze ez a lépés is akkor a leghatékonyabb, ha legalább nagy vonalakban ismered a metát. De ha mást nem, legalább annyit érdemes megtenni, hogy átgondolod mit fogsz cserélni hordák, kontrollok és lény nélküli kombó paklik ellen.

További tippek a hatékony side építéshez

  • Próbálj meg minél univerzálisabb lapokat a kiegészítőbe rakni. Húsz laphely nagyon kevés.
  • Ne készülj valószínűtlen paklik ellen.
  • Ne, vagy csak minimálisan készülj olyan paklik ellen, melyeket egyébként megversz. Kivéve, ha tudod, hogy side után Te lennél esélytelen.
  • Ha népszerű paklival indulsz, ne felejts el készülni mirror match-re is ( vagyis hogy az ellenfél is azzal játszik, mint Te ).
  • Inkább népszerű paklik ellen készülj, mint egy nem túl népszerű, de ellened erős pakli ellen.
  • Ha valamitől side után is jó eséllyel kikapsz, akkor nem biztos, hogy érdemes ellene készülnöd – csak pazarlod a laphelyet.

retroHKK Facebook csoport

Nem vagy egyedül, aki szívesen nézegeti a 25 éves, ősöreg HKK lapokat. Csatlakozz a retroHKK Facebook csoportjához, ahol más lelkes HKKsokkal lehetsz egy helyen. És még exluzív tartalmak is várnak rád.