Retro HKK meta alapjai

Ha esetleg nem ismered – vagy elfelejtetted – a kilencvenes évek HKK metáját, akkor mindenképpen érdemes áttekintened. Főleg ha játszanál is retro HKK, nem csak a régi szép idők emlékei felett szeretnél párás szemmel merengeni.

Közel 2000 lapos a rendelkezésre álló, játszható lapkészlet – ember legyen a talpán, aki záros határidőn belül elolvassa és feldolgozza magában ezt a rengeteg lapot. De talán ennél is nehezebb elsőre megtalálni az igazán erős kártyákat, melyek diktálják a játékkörnyezet metáját.

Hogy tudjad, hogy mihez érdemes mérni a többi lapot, kiszemezgettem a legmeghatározóbb kártyákat.

Molgan és barátai

Abban az időben, amikor megjelent, az asztalon maradó lapok simán 5-10vp-be kerültek; vagy 2-3 építőbe / szk-ba, amit mondanom sem kell igazi hősies tett volt valahogy összevakarni. Persze ez nem is volt nagy baj, hiszen leszedni sem volt olyan könnyű ( és olcsó ) ezeket.

És akkor megjelent ez a púpos kis öregember és kb. értékelhetetlenné tette az összes korábbi lapot; annyira óriási előnyt tudott termelni – természetesen megakadályozhatatlanul.

Persze ahhoz, hogy működjön, gyűjtőbe kellett kerülnie. Az asztalon nagyon gyengének számít – de szerencsére pont jókor, az áldozós idézési költség megjelenésével jött ki. Vagyis egyből jól megoldható lett a gyűjtőbe küldés.

De sokkal jobb, ha fel se húzza az ember, hanem egyből a pakliból megy a gyűjtőbe – így lapba se került. És ez berántott a meta fősodrába két, egyébként is enyhén broken legényt: az Óriás patkányt és Lidércurat ( és még a Leah hatalmát is – bár az kevésbé volt népszerű ). Ezek a méretükhöz és képességükhöz képest túl olcsó lények – hiszen mégiscsak van valami hátrányuk. De ez a hátrány hirtelen előnnyé változott. A végeredmény: két olyan lény, ami nemcsak hogy olcsóbb, mint a többi, hasonló méretű társa, még két-két speciális képességgel is rendelkezik.

Az Óriás patkány durván 20% eséllyel, a Lidércúr durván 40% eséllyel dobatott Molgant – de ha még Ködmangóval, Notermanthival stb.  játszottál, akkor még nagyobb eséllyel dobattak valami hasznosat. ( A pontos eredményekért érdemes eljátszadozni ezzel a kalkulátorral )

Ez az egész annyira erős volt, hogy a következő két kiegészítőben ( Árnyékhold, Aranyforrás ) folyamatosan jelentek meg az ellenlapok, két új szabály ( semmizés és horgony ) és minden, kicsit is drágább lapra rákerült egy Molgan elleni védelem.

Mindezek után csak egy simán “nagyon erős lap” lett a Molgan – de lehet egyszerűbb lett volna szimplán kitiltani 🙂 Viszont ez nagyon felgyorsította a játék fejlődését és kérlelhetetlenül átlépett a játék az Ezüsthajnal előtti lapokon.

Lényeg a lényeg: ha paklit építesz számítanod kell a Molganra.

Counterek

A Molganon és bandáján kívül más lapot nem lehet ennyire kiemelni, mint meta formáló erőt, így innentől kezdve csak pár lapcsoportot mutatnék be. Az első ilyen csoport a counterek ( amik manapság már semlegesítés címszó alatt ( is ) futnak ). Ezek ebben az időben szinte csak varázslatokat oldottak meg.

Mivel mindössze néhány counter létezett csak, azokat illik tehát betéve ismerni.

A gyenge ereje, Manacsapda, Ellenvarázslat, A Hatalom szava és az Agybénítás voltak az univerzálisabban használható és leginkább elterjedt lapok; mellettük még Dornodon visszavággal és Azt mondtam nem-el lehetett találkozni leginkább ( bár ezek az Aranyforrás idejénél már nem voltak annyira jellemzők ). A régi idők nagy countermágusai még Múltidézőkkel is bővítették a counter-repertoárukat. De azért ez már túlzásnak tűnik.

Ezeken kívül akadt még néhány még speciálisabb counter is ( pl. A Sötét Föld átka, Mösze tornádó, Védőmágia ), de azokra tényleg nem kell számítani.

A varázslatcountereken felül még az Erős gyengéje -t érdemes megemlíteni, ami a gyors lényes paklikat hivatott visszaszorítani. Ez annyira azért nem volt népszerű, hisz sok pakli egyáltalán nem rakott le lényt az első három körben. No meg Tharr se számított a legjobb színnek.

Counterelés ellen

Elég kellemetlen ha az embert folyton lecounterelik – főleg ha a kulcslapjait akadályozzák meg. Három dolgot lehet ellene tenni:

  1. Nem játszol varázslatokkal ( vagy csak kevés és nem túl lényegessel ), az ellenfél kezébe meg berohad a sok counter
  2. Te is játszol counterekkel
  3. Destabilizátorral vagy Földanya amulettjével védekezel

Az utóbbikat még Direkt kontaktussal is össze lehet kombózni – hogy az ellenfél teljesen esélytelen legyen 🙂

Harc az erőforrásokért

Ha nagyon lecsupaszítjuk ez a játék is az erőforrásokért zajlik. Legyen több VP-d, ÉP-d, lapod asztalon és kézben – és jó eséllyel nyerni fogsz. A legtöbb előnyt leginkább taktikázással és a lapok ügyes felhasználásával lehetett összecsipegetni ( vagy egy Molgannal 🙂 ).

Az erőforráselőnyt biztosító lapok többnyire elég visszafogottak, de azért akad egy-két kártya ami használhatóra sikeredett.

Laphúzások

Egész nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem nagyon fogsz extra lapokat huzogatni. A húzó lapok majd mindegyike túl speciális, óriási kijátszási feltétele (pl. isteni küldetések ) vagy hátránya ( A kockázat ára ) van. Vagy csak szimplán nagyon drága ( pl. Látomás )

Természetesen van remény arra, hogy ezeket a speciális húzásokat egy-egy pakliban sikerrel használd.

A leginkább univerzális laphúzás a Rohanó idő – de valamiért nem futott be anno nagy karriert. Lehet túl népszerűek voltak a varázslatdrágító hordák.

Ha nagyon kell a lap, akkor két szabálylappal, A bőség zavaráva és Kettős erőbedobással is húzhatunk – és sajnos az ellenfél is. Szóval csak indokolt esetben használd őket.

Manatermelések

Nyugodtan kijelenthetjük, VP-t leginkább a köröd elején fogsz kapni, a normális módon. Hisz VP termelések se nagyon léteztek – főleg nem erős lapok képében.

Eme kijelentés alól a Ködmangó kb. az egyetlen ellenpélda – és ez minden pakliba benne van, ahol pakliból dobatnak vagy áldozós költséget használ.

Egyszeri manatermelések közül leginkább a Sötét mágia a használható, de olykor-olykor az Energiaszellem is jó lehet. Csak ne üljön ott az ellenfél egy Gyenge erejével…

Érdemes megemlíteni még a Szürkeállomány aktivizálását és a Transzformációt is. Ezek nagyon gyorsan nagyon sok VP-t tudnak termelni – igaz elég jelentős költséggel. Annak idején különféle pasziánsz paklikban használták – de azok most már tiltva vannak.

Lassú, drága paklinkat Manaforrás szabálylappal is meg lehet tolni.

Dobatások

Nem csak a saját lapkészletünk növelésével thetünk szert lapelőnyre – az ellenfél kezéből is dobathatjuk a lapokat. Ebből a fajta lapból nagyon kevés van – viszont a legtöbb egész jó kártya, így érdemes megismerni őket.

Az egész dobató buli az Agy kifacsarásával indult el igazán és az egyik legjobb ilyen lap maradt. A dobatás csúcsa a Káoszkígyó és a Reménytelenség bajnoka lettek – ezek sokoldalúbb kártyák. Még említésre méltó a Jövő felejtése, Mélységi zombi, Antimágikus ballaszt és az Agydaráló is.

Különféle kombó paklik nagy ellenfele a dobatás, akár teljesen meg is semmisíthedet az ellenfél kombóját egy jól célzott dobatással.

Nagy hátránya a dobatásnak, hogy ha kifogy az ellenfél keze, akkor utána teljesen használhatatlanná vállnak – kivéve a lények, melyek többek közt ezért is erősebb lapok.

VP pusztítások

Hiába van egy rakás lapja az ellenfélnek, ha egy darab vp-je sincs, hogy kijátszhassa őket. Olyan mint ha lap nélkül üldögélne ott, teljesen tehetetlenül. Ezt az igazán demoralizáló lépést szerencsére nem sok kártyával lehet előidézni.

A manapusztítás királya egyértelműen a Tudatrombolás. Mivel az ellenfél körében, rögtön húzás után kijátszhatod, garantáltan védekezésképtelen lesz mire hozzád kerül a kör.

Persze hasonlóan kemény lehet egy Direkt kontaktus is – de az egy kicsit lassabb és esetlegesebb kártya. Szerintem kissé elavult.

Érdemes megemlíteni még a Tudatfalót és az Asztrális polipot is – mindkettő elég kellemetlen és bőven megéri őket is használni.

Gyógyulások

Amíg az ÉP-d 0 alá nem kerül, addig életben vagy és győzni is tudsz. Ezért bizonyos szempontból mindegy, hogy mennyi ÉP-je is van az embernek. Azonban gyógyulni majdhogynem nehezebb volt, mint sebezni; nem került rá egy lapra se extraként egy kis gyógyulás.

A lassabb, adok-kapok jellegű játékmenet miatt minden sebzés számít(hat) és valódi dilemmát jelent hogy a lényekkel VP-t termelj vagy “amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra” alapon bevigyél 1-2 sebet. Az ÉP áldozást sem szabad félvállról venni – főleg agresszív paklik ellen.

Annyira szűkmarkúan lett kimérve a gyógyulás, hogy szinte mindegyik ilyen lap tökéletesen használhatatlan. Két gyógyító lapot tudok kiemelni, ez pedig a Mandulanektár és Vérszívó parazita. Ezek lényirtások és gyógyulások is egyben – emiatt abszolút használhatóak.

Tiltott lapok

Zárásként még illik megemlíteni azt a néhány lapot, melyek ki lettek tiltva – teljesen játékidegen pasziánsz koncepciókat lehetett velük összerakni. Ezek a lapok: A mágia létsíkja, Teológia, Pszí szakértelem, A falak ereje. Viszont az ezekhez hasonló koncepciót lehetővé tevő Taumaturgia nincs tiltva. Azzal még lehet próbálkozni 🙂

Nagy vonalakban kb. ezek határozzák meg a játékkörnyezet metáját.

Kihagytam valamit?

Vagy nem is úgy van?

Írd meg kommentbe!

retroHKK Facebook csoport

Nem vagy egyedül, aki szívesen nézegeti a 25 éves, ősöreg HKK lapokat. Csatlakozz a retroHKK Facebook csoportjához, ahol más lelkes HKKsokkal lehetsz egy helyen. És még exluzív tartalmak is várnak rád.