Notermanthi horda

A korai idők HKK-jának egyik legmeghatározóbb szereplője a Notermanthi horda volt. Két-három éven át állandó vendége volt a versenyasztaloknak – és gyakran sikerült is jó helyet elérni vele.

Hogy mi a titka?

Aránylag könnyen összerakható, alapszinten könnyű vele játszani. És a játék akkori kb. összes broken lapja pont illeszkedik bele.

Akár csak párás szemmel emlékeznél a régi idők legendás mesekártyáira, akár felvennéd a kesztyűt az újjáéledő retro versenyeken – ezt a cikket el kell olvasnod.

A gyenge paklik végzete

A legfontosabb ok, amiért ismerni kell: elhozta a gyenge koncepciók végét, kegyetlenül átgyalogolt minden életképtelen ötleten, rosszul és védtelenül összerakott paklin. Ez mondjuk igaz volt a kor másik nagyágyújára, a good stuff kontrollra is. De míg a kontroll lassan kivéreztetett és hosszú meccsekben szerezte meg a győzelmet, addig a horda – nevéhez méltóan – gyorsan véget vetett a meccseknek.

Meglehetősen nehéz helyzetbe kerültek a B kategóriás ( és rosszabb ) paklik – lassú és gyors partik ellen egyaránt helyt kellett állni; és ez bizony nem könnyű. Ahhoz, hogy ezt meg tudja tenni az ember, el kellett vetni az összes himi-humi kombót – csak átgondolt, feszes koncepciókkal és erős kártyákkal játszva lehetett ringben maradni.

Játékterv

A pakli az igazi klasszikus horda. Olcsó, nagyot ütő lények, melyek célja és egyetlen felhasználási módja, hogy az ellenfelet lezúzzák. Talán nem is meglepő a név alapján.

A pakli apropója és névadója, a Notermanthi viszont egy végjáték lény – valójában a meccsek kis részében teszi tiszteletét az asztalon. De ha megjelenik, az garantáltan emlékezetes lesz, egy ütéssel letapossa a legnagyobb lényeket – vagy az ellenfelet.

Nem világos, hogy a megjelenésekor hogy gondolták, hogy korrekt lesz egy 7vp-ért 20/20-as lény… talán sehogy. Nem is volt korrekt. Még évekkel később is ellenlapokkal próbálták kezelni, ahelyett, hogy egy sima tiltást kapott volna – meg is lett az eredménye, csak egy szimpla, erős lap lett belőle.

A pakli óriási előnye, hogy nagyon rugalmasan alakítható – a kulcslapjai csak két színt foglalnak le. Ha olyan a meta felvértezhetjük magunkat varázslatok vagy lények ellen is.

Lehet varázslatdrágítással, counterekkel, lényleszedésekkel, direktsebzésekkel vagy dobatásokkal is játszani. Amíg van benne vagy 30 lény szinte mindegy mit teszünk be mellé.

Gyakorlatilag minden színben találhatunk 1-2 lapot, amit be lehet rakni.

Épp ezért a pakli felépítését pakkokra bontom fel – így jobban átlátható, hogy melyik komponensek tartoznak leginkább egybe és mit mivel lehet helyettesíteni.

A pakli grince – egy halom broken lap ( gyűjtő pakk )

A pakli két tartóoszlopa az Óriás patkány és a Lidércúr . Méretükhöz és képességeikhez képest túl olcsóak ( vagyis ideális hordalények ) és a gyűjtőgenerálással hízlalják a Notermanthit . És eldobatják a Molgant – amiről már kiderült a meta alapjai cikkemben, mennyire inkorrekt egy lap.

Áldozós pakk

Nem feltétlen kötelező, de nagyon adja magát a paklidobatás mellé még egy lap: a Ködmangó . Ha eldobod – király, ha felhúzod – borzalmas. Vagy mégsem? Ugyanis fel lehet áldozni áldozós költségű lapoknak. Mint például Morgan pálcájának és Noth szellemnek . Az előbbi hihetetlenül erős lénymegmentés (ez már nem OP, csak tier 1 lap ), az utóbbi pedig egy gyors hordalény. Jöhet mindkettő a pakliba.

Az áldozós pakknak – bár a legtöbbször nagyon erős – van egy olyan hátránya, hogy növeli a szélsőségesen rossz húzások esélyét. Persze az erős kezdések is erősebbek lehetnek.

Érdemes észben tartani, hogy nincs meggyőzően kiszámítva, hogy mennyi áldozós és mennyi áldozható lapot érdemes használni. Véleményem szerint 3 Pálcát és 2, de talán még 3 Noth szellemet is elbír 3 Ködmangó – végülis Molgant és Óriás patkányt se rossz áldozni. További áldozós lapok ( lásd később ) esetén növelni kell már az áldozható lapok számát is.

A fejen zúzó csapat ( horda pakk )

Elméletileg nem muszáj horda irányba tekerni a pakliépítésnél a kormánykereket – de a pakli alapkövei mégiscsak olcsó és erős lények. Ehhez meglehetősen jól passzolnak a további olcsó és erős lények. Emlékeim szerint nem nagyon próbálkoztak anno kontrolosabb verzióval – de lehet hogy működőképes lenne kevesebb, más lénnyel is. Igazából egy 7/7-es Notermanthi is elég pazar – főleg ha három counter van még a kezedben. ( Pár játékot játszottam ilyen kontrollal, nem volt annyira meggyőző – de a deck messze nem volt tökéletes )

A két alapszínnél maradva is egy nagy halom hordalényt lehet találni – ezek közül a legjobban a Troll lady , Halálmadár , Átokféreg , Átokmurgattyú állta ki az idő próbáját. A Troll lady olcsó és masszív lény amivel szinte mindig megéri ütni, a két szárnyas jószág pedig kb. a legolcsóbb értelmes repülő lények. Átokmurgattyú kissé határeset, akár ki is hagyható – nem számít már túl korszerűnek. Passzív is, kicsi is, a népszerű leszedések nagyon jól leviszik… de mégiscsak négyet üt – ami nagyon sokat számít, mert le tud ütni pl. egy Lidércurat vagy Troll lady-t egyedül is.

Annak idején nem nagyon játszották őket, de szerintem szóba kerülhet még a Vérszomjas csüldő , Az idő hercege és akár a Rőtmanó is. Mindegyiknek saját külön kis előnye és hátránya van aminek elemezgetésébe nem fogok bele – próbát lehet velük tenni, de valószínűleg már nem fognak beférni. Náluk általában jobb a szintén határeset Óriás denevér , ami épp nem fog beférni a deckbe.

Az igazán ínyencek kedvéért a Szubreális vámpírt is megemlíteném – talán nem is annyira erős, de vicces játékokat eredményez és nagyon-nagyon nehéz eldönteni, hogy igazából mit is kell vele kezdeni. Tapasztalatlan ellenfelek ellen nagyon hatásos lehet – bár ilyenkor igazából win-more lap.

Így két színből már nagyjából meg is vannak a legjobb hordalények – más színekből annyira nincs is jó, agresszív lény. De azért felsorolom, hogy mik jöhetnek még szóba.

  • Elenios: Iszp elementál , Tigroszlán , Sárkánybébi , Eknagorhu
  • Raia: Csodabogár
  • Tharr: Hordaparancsnok
  • Sheran: Gitonga , Kőszálli disznó
  • Fairlight: Utcakölyök
  • Dornodon: Quwarg felderítő , Tüskés hólyag

Ezek közül a legtöbb felejtős; a már említett, éppen kiszorult lapoknál rosszabbak. A Gitonga és Tüskés hólyag közülük a legjobb: repülnek és egész nagyot ütnek. A sok kis lény mellé a Hordaparancsnok esetleg jó lehet, de nagyon drága lap.

Szerintem pusztán hordalények alapján nem érdemes egyik színt sem választani.

Drágító pakk

A legnépszerűbb változata a paklinak a drágításokkal összerakott verzió volt. Sok paklit teljesen ellehetetlenít, a legtöbb drágító lap lény, ami jót tesz a Notermanthinak . Az értelmes drágító lapok:

  • Káoszmester : Egyértelműen a legerősebb. Olcsó, több fajta lapot is drágít – emiatt több pakli ellen hasznos. Az, hogy minket is drágít(hat) ne is zavarjon, az ellenfelet jobban zavarja. Mi meg simán lerakjuk a Ködmangót és a pálcát előtte.
  • Mágikus pulzáns : Ha játszunk az áldozó pakkal, akkor jó választás lehet a pulzáns. Manaköltség nélkül, rengeteggel drágítja az ellenfelet. Ha Noth szellemmel is játszanánk, akkor még 2-3 Szerencsejátékot is be kell rakni  – de  lehet a Noth szellem helyett is játszani.
  • Aurafaló : Drágításnak picit drágácska, lénynek pedig kicsit kicsike. Be lehet rakni, de szerintem inkább csak sideba.
  • Óriások földje : Kereshető, nem is nagyon lehet leszedni ( alapból nem  fogják ). Az olcsóbbítása is hasznos lehet – de sajnos az ellenfélnek is. Én picit túlzásnak érzem, de be lehet rakni egyet.

Ha a drágítás nem elég…

A drágítás mellé az egyik legundorítóbb dolog ( a Molganon kívül ) a VP pusztítás. Kuporgatja az ellenfél a manáját, hogy végre kirakhasson valamit – és akkor lecsap a Tudatfaló vagy egy Asztrális polip és az ellenfél azon fog gondolkozni, hogy miért nem jött egy értelmesebb paklival. Szóba kerülhet még a Vidám manó is – de akkor el kell felejteni az áldozós pakkot. A Morgan pálcát és Mágikus pulzánst mindenképp. Nem feltétlen éri meg – de ez is egy út.

Drágítások mellé még a Morgan átkozott ajándékát is meg kell említeni. Egy varázslat, amit mégse drágítunk be – vagyis remekül illeszkedik a koncepcióba. Az áldozós pakk miatt amúgy is alacsony a deck manaköltsége, Ködmangó is termel bőven. Így simán ülhetünk a közép-végjátékban egy rakás manán, amit jól el lehet költeni Morgan ajándékra .

Azt érdemes megemlíteni, hogy a vp pusztítás jól működik drágítás nélkül is.

Ötlet szinten még le kell írnom, hogy drágítás mellé a Mester büntetése jól kellene hogy működjön – de mégiscsak drágítjuk a varázslatokat, úgyhogy valószínűleg nem lesz jó.

Dobató pakk

Ha valamiért nem szeretnénk drágítani, akkor ki lehet próbálni pár dobatást is a pakliba. Személyesen nincs tapasztalatom vele, de jól működhet a Káoszkígyó , és a Mélységi zombi is a pakliba. Vagy a nagyon innovatívak számára még a Káoszfelügyelő és Trükkmester is szóba jöhet – bár talán nem érdemes ezeket egy hordába erőltetni.

Dobatás mellé oda lehet még csapni Tanítvány lázadását is. Nem ígérem hogy erős ez a verziója a paklinak – de el tudom képzelni, hogy jól működik.

Counter pakk

Nem tűnik túl fontosnak counterelni ebbe a pakliba, jobbnak érződik a varázslatdrágítás. De persze nem muszáj a kitaposott ösvényen sétálni, bátran lehet counterelgetni – nem lesz túl rossz. Gyenge ereje , Erős gyengéje , A hatalom szava és esetleg az Agybétnítás ami leginkább illeszkedik bele – a dobatós vonallal érdemes leginkább használni.

De szerintem 3-6 counternél többet nem érdemes belerakni, mert csak rohadni fog a kézben.

Egyéb lapok

Valószínűleg akad még pár lapnak hely – ide leszedéseket, további zavaró lapokat, nyerést tudunk betenni. Az egyes színekből ezek jöhetnek szóba:

  • Chara-din: Troglodita törzsfőnök
  • Doronodon: Sötét mágia ( áldozós lapokkal szerintem nem érdemes használni )
  • Elenios: Kronobogár , Kronotapír
  • Fairlight:
  • Leah: Kísérteties bajnok , Haarkon dühe
  • Raia: Gömbvillám
  • Sheran: A béke szigete , Mandulanektár
  • Tharr: Romboló , Sziklarepesz

Paklilista

retroHKK Facebook csoport

Nem vagy egyedül, aki szívesen nézegeti a 25 éves, ősöreg HKK lapokat. Csatlakozz a retroHKK Facebook csoportjához, ahol más lelkes HKKsokkal lehetsz egy helyen. És még exluzív tartalmak is várnak rád.